4 sposoby założyć jeszcze jeden przeciętny sklep internetowy

4 sposoby założyć jeszcze jeden przeciętny sklep internetowy

Stworzyć własny sklep internetowy jest bardzo prosto.
Wszystko, co masz zrobić – właściwie wybrać domenę, dizajn, optymalną platformę eCommerce… Gotowe!

Problem jest inny. Każdy potrafi założyć sklep internetowy. Ale nie każdy potrafi zrobić to skutecznie.

Badanie, przeprowadzone przez firmę ReferralCandy pokazało, że w 2013 roku w Stanach Zjednoczonych było utworzono 23 587 sklepów internetowych. Suma, którą zarobili te wszystkie sklepy wynosi nie mniej niż $100 000 w ciągu roku.

O czym to świadczy? Nie wystarczy po prostu wystartować ze sklepem i pasywnie spodziewać się sukcesu. Musisz jakoś się wyróżnić. Ale jak?

Dla początku musisz nauczyć się unikać rozpowszechnionych błędów większości „startupów”. W tym artykule porozmawiamy o czterech.

Błąd #1: Sprzedawać niepotrzebne produkty

Claude Hopkins kiedyś powiedział, że większość sprzedawców ponosi porażkę, dlatego że starają się sprzedać coś, co nie jest potrzebne ludziom. Złote słowa.
To może być oczywistym, ale często podejmujemy niewłaściwe decyzje, licząc na instynktowne odczucia. Starając się być nowatorem, możesz stracić setki tysięcy złotych na projekt, który od samego początku nie miał perspektywy.

Cmentarz startupów jest pełen „oryginalnych pomysłów”. Jako przykład weźmiemy śpiewaka Bobby Darin’a. Jeszcze w 1950-ch, kiedy był nieznanym i występował w New Yorku, Bobby marzył o stworzeniu albumu z piosenkami w starym stylu, ale w tych czasach najbardziej „gorącym” stylem był rock-n-roll. On długo szukał firmę, która zgodziłaby się nagrać jego muzykę. Oczywiście wszyscy odrzucali go pomysły. Kto zgodziłby się pracować z nieznanym śpiewakiem, który wykonuje przestarzałą muzykę? W rezultacie Bobby sam odrzucił swój pomysł, i skupił się na wykonaniu tej muzyki, którą chcieli ludzie – rock-n-roll. On nagrał piosenkę „Splish Splash” i za kilka miesięcy sprzedał ponad milion kopii.

Bardzo ważnym jest rozumieć, co jest potrzebne rynku. Historia Bobby – nie jedyny przykład niewłaściwej oferty. Dziesiątki brandów ponieśli porażkę dlatego, że ich produkt nie był potrzebny rynku – Ben-Gay Aspirin, Intellivision, Laserdisc, Crystal Pepsi, The Zune.

Pepsi Zune - Jak założyć sklep internetowy
Nie ma nic złego w tym, żeby dążyć do oryginalności. Ale upewnij się, że nie wyważasz otwartych drzwi. Inaczej mówiąc, zaczynaj od konsumenta, a nie z produktu. Musisz bardzo dobrze zbadać rynek. Dzięki temu szansa odnieść sukces zwiększy się eksponencjalne.
Ale jak to zrobić? Oto dwie wskazówki:

  1. Posłuchaj, czego chce społeczeństwo. Najczęściej informacja, którą szukasz, już istnieje, musisz tylko ją znaleźć. Takie narzędzia jak Mention.net i Google Alerts pozwalają śledzić za słowami kluczowymi i relewantnymi zdaniami. W taki sposób możesz być świadomy tego, czego chce rynek.
  2. Ufaj liczbom, a nie słowom. Kiedy pytasz ludzi, często dają Ci odpowiedzi, które chcesz usłyszeć. Więc, zamiast liczyć na te dane, musisz skupić się na liczbach i zrozumieć, że ludzie kupują w rzeczywistości. Możesz utworzyć MVP i ocenić wyniki, oparte na faktycznej sprzedaży.

Nikt nie twierdzi, że wywiady i ankiety nie działają. Przy właściwym podejściu one mogą dać bardzo cenną informację. Jednak liczby nigdy nie kłamią. Lepiej liczyć na nie.

Błąd #2: Tworzenie strony internetowej bez uwzględnienia opinii klientów

Jeśli tworzysz swój sklep na podstawie swoich myśli i hipotez – poniesiesz porażkę. Dlatego że Ty i Twój klient myślicie nie tak samo.

Na przykład, udowodniono, że kolory mają wpływ na podjęcie decyzji o zakupie. Załóżmy, że sprzedajesz elektronikę w Ameryce Łacińskiej.

Załóżmy także, że postanowiłeś wykorzystywać czerwone kolory, dlatego że podoba Ci się czerwony. Ale nie zdajesz sobie sprawę z tego, że latynoamerykanie kojarzą czerwony z religią i krwią. Przez ten błąd wielu klientów postanowi wyjść z Twojego sklepu.
Ten przykład może pokazać się bardzo głupim doświadczonemu marketingowcu, ale podobne rzeczy zdarzają się bardzo często. Jest jeszcze jeden problem: nie tylko Ty, ale i Twoje odbiorcy myślicie inaczej, ale i punkt widzenia wśród Twoich klientów też się różni. Podkreślimy ten moment. Jeśli masz dzieci, na pewno wiesz, że nie da się nauczyć je za pomocą tych samych metod. Tak samo, jak nie da się traktować jednakowo wszystkich swoich potencjalnych klientów.

Dla tego warto segmentować swoich odbiorców i personalizować marketingowe komunikaty dla każdej grupy. To jest najbardziej efektywna metoda, żeby wzmocnić Twoją ofertę.

Segmentacja grup docelowych - Jak założyć sklep internetowy

Na przykład, jeżeli sprzedajesz witaminy i odżywki, możesz orientować się na dwie różne podgrupy: tych, kto lubi fitness i osób, którzy nie mają czasu gotować. Spersonalizuj swoją ofertę dla każdej. Niedawne badania pokazali, że 56 ze 100 osób wolą kupować w sklepach, które proponują im indywidualne doświadczenia.

John Jantsch, założyciel Duct Tape Marketing, bardzo dobrze to rozumie. Użytkownicy strony mogą samodzielnie określić swoją personę: dla wyboru mają agencje, trenerów, konsultantów oraz właścicieli średniego i małego biznesu.

Duct Tape Marketing - prowadzenie sklepu internetowego

Po tym, jak klikną jeden z przycisków, zobaczą informację, która odpowiada ich potrzebie. To podejście jest lepsze niż pokazanie jednej informacji dla wszystkich.

Sklep internetowy

Średnio, marketingowcy widzą zwiększenie sprzedaży na poziomie 20%, kiedy zaczynają dawać spersonalizowane doświadczenia.

Błąd #3: Zaniedbanie obsługą klienta

Baza klientów jest najważniejszym „majątkiem” każdego biznesu.
Jednak wielu firm, jak się okazuję, nie rozumieją tego. Oni koncentrują się na zyskach, tracą setki tysięcy złotych na optymalizację współczynnika konwersji i nawet zatrudniają własnych specjalistów od SEO, ale zapominają o najważniejszym ogniwie skutecznej sprzedaży – obsługi klienta.

Statystyki pokazują znaczenie klient serwisu:

  • Niektóre badania pokazali, że 84 ze 100 klientów nie dokończyły zakup przez zły serwis.
  • Zgodnie z badaniem Help Scout, w 2011 roku 7 z 10 amerykanów powiedzieli, że są gotowi wydać więcej pieniędzy na zakup w firmach, które ich zdaniem zapewniają lepszą obsługę.

Niektóre firmy, takie jak The PIG, zwiększyli roczne dochody na 250% po zwiększeniu jakości obsługi klientów.

Oto 4 sposoby osiągnąć te wyniki:

  1. Zmniejsz wysiłek klientów. Upewnij się, że oni mogą szybko otrzymać wsparcie i uniknąć zbędnych kroków. Na przykład, zamiast tego, żeby tworzyć specjalną stronę dla kontaktu, możesz dodać widget, który „śledzi” za użytkownikami po całej stronie. W każdym momencie, kiedy będą mieli pytania, oni będą mogli szybko skontaktować się z Tobą.
  2. Zapewnij wsparcie różnymi kanałami. 9 z 10 osób chcą mieć możliwość kontaktu z działem obsługi klienta za pomocą wielu kanałów komunikacji.
  3. Zapewnij online-czat. Ludzie nienawidzą oczekiwanie, a online-czat jest jednym z najszybszych sposobów dla kontaktu z firmą. Nic dziwnego, że 77% klientów wolą kupować w sklepach, które oferują online-czat.
  4. Zwracaj uwagę na skargi w sieciach społecznościowych. Ludzie narzekają na produkty i usługi przez sieci społecznościowe. Koniecznie zwracaj uwagę na te opinie i postaraj się naprawić problem tak szybko, jak się da, dlatego że informacja rozprzestrzenia się bardzo szybko.

Błąd #5: Orientuj się na popularne marketingowe kanały.

Ty na pewno myślisz, że to jest oczywiste i że nie jesteś o tyle głupi, żeby popełnić podobny błąd, ale nie bądź tak pewien.

Większość sklepów detalicznych wykorzystują trzy podstawowe kanały trafiku:

  • SEO
  • Sieci społecznościowe
  • PPC (pay per click)

Prawie każdy startup skupia 100% swoich zasobów na jednym albo kilku, w nadziei zdobyć nowych klientów. Często tego wystarcza. Ale istnieje wiele innych kanałów, które pozwalają rosnąć szybciej. Istnieje dwie sprawdzone metody:

1. Utworzyć program partnerski

Takie firmy jak Kiyonna i AbesMarket.com, a także Amazon, Ebay i Walmart aktywnie wykorzystują marketing partnerski.

Kiedy robisz program partnerski, płacisz swoim partnerom tylko za nowego klienta, którego oni przywodzą klienta w Twoją firmę. To jest podobne do reklamy, ale Twoje partnerzy biorą na siebie ryzyko.

Mało możesz stracić, ale dużo możesz zdobyć. Z takimi narzędziami jak OMNISTAR i LeadDyno, teraz bardzo łatwo zrobić swój program partnerski

2. Wykorzystuj „marketing szeptany”

Czy wiesz, że 65% dochodu od biznesu nadchodzi od referalów?

Według badania przeprowadzonego przez firmy Ogilvy, Google i TNS, 75 ze 100 konsumentów uważa, że najważniejszy czynnik, który wpłynął na decyzję zakupu, to polecenie.

Ale jak można wykorzystywać „marketing szeptany”?

  • Utwórz program partnerski 🙂 Wiadomo, że ludzie kupują w 4 razy więcej, kiedy słyszą pozytywne opinie kolegów. Dodaj zachętę swoim referalom. Dropbox – znany przykład. Oferuje 500 mb za rejestrację każdej zaproszonej osoby. Evernote darowała konta premiowe. Amuze’s – sklep z odzieżą damską – daje konsumentowi i jego przyjaciołom $25 na następny zakup. Zadanie w tym, żeby dać użytkownikom powód opowiedzieć o Twojej firmie.
  • Zapewnij wspaniałe doświadczenia. Texas Tech twierdzi, że 83% konsumentów, przeżywszy wspaniałe doświadczenia, zdecydowanie opowiadają o nim. Dlatego warto poświęcić czas na udoskonalenie mapy podróży klienta, wsparcie i testowanie kluczowych elementów Twojej platformy/biznesu.
  • Występuj za jakieś wartości. Według danych HBR ludzie niedowierzająco odnoszą się do firm. Są lojalni do tych rzeczy, wokół których buduje się obraz firmy. Znana kampania TOMS „One for One” jest dobrym przykładem tej koncepcji. Jej oferta brzmi tak: „Podarujemy jedną parę obuwia dzieciom potrzebującym za każdą parę, którą kupisz”. Ta kampania została bardzo popularna, bo budowała się wokół jednego z najlepszych pragnień człowieka: altruizmu.

Wnioski

Dzisiaj w eCommerce istnieje ogromna konkurencja. Żeby zacząć otrzymywać dochód, trzeba nauczyć się dokonywać właściwych działań i nie przegapiać możliwości. I najważniejsze – unikać nagminnych błędów.

Przypomnij sobie słowa Sama Levensona: „Musisz uczyć się na błędach innych. Dlatego że Twoje życie jest zbyt krótkie, żeby poznać wszystko z własnego doświadczenia.

Spodobał Ci się artykuł?
Skomentuj i udostępnij go.

To zachęca mnie i dalej dzielić się wiedzą na tym blogu.

Close Menu